IN THE SUPREME COURT OF TEXAS

No. 99-0419

SYLVESTER TURNER, PETITIONER

KTRK TELEVISION, INC. AND WAYNE DOLCEFINO, RESPONDENTS

ON PETITION FOR REVIEW FROM THE
COURT OF APPEALS FOR THE FOURTEENTH DISTRICT OF TEXAS

Argued February 16, 2000

CHIEF JUSTICE PHILLIPS delivered the opinion of the Court, joined by JUSTICE ABBOTT and
JUusTICE GONZALES, and joined by JUSTICE ENOCH, JUSTICE BAKER, and JUSTICE HANKINSON in all
Parts except Part III, and joined by JusTiCE HECHT and JUSTICE OWEN in all Parts except Part II.

JusTICE HECHT filed an opinion concurring in the judgment but dissenting in part which
JusTICE OWEN joined.

JusTICE BAKER filed an opinion concurring in part and dissenting in part which JUSTICE
ENoOCH and JUSTICE HANKINSON joined.

JusTice O’NEILL did not participate.

This public-figure libel case raises two issues. First, we must decide whether a public figure
can sue for defamation based on a publication as a whole, rather than by specific false statements.
Second, we must determine whether Wayne Dolcefino, a reporter for KTRK Television, acted with
actual malice in broadcasting a report questioning whether state representative and then Houston
mayoral candidate Sylvester Turner was involved in a multi-million-dollar insurance scam. We hold
that Turner established that the broadcast as a whole was false and defamatory, but that he failed to

present clear and convincing evidence of actual malice. Therefore, we affirm the judgment of the



court of appeals but for reasons different from those in that court’s opinion. 987 S.W.2d 100.
I

We first discuss the background for this case, presenting the evidence in the light most
favorable to the jury’s verdict. During the events at issue, Turner was a partner in the Houston law
firm of Barnes, Morse, and Turner. In late 1985, Turner's life-long friend Dwight Thomas
introduced him to Sylvester Foster, who owned several beauty salons and a male modeling studio
in Houston. In April 1986, Foster discussed preparing a will with Turner. Turner and an associate
worked on the will in May and June, making several changes at Foster's behest. The will placed the
bulk of the estate assets, including the proceeds of all life insurance policies benefitting the estate,
into a trust for the benefit of Foster's father, Clinton Foster, with Thomas designated as the trustee
and executor. The duration of the trust was eleven years, after which the corpus would be distributed
to Clinton Foster; however, if his father died before the trust terminated, the will provided that the
corpus would pass immediately to Foster's girlfriend, Christina Batura. The will was completed and
ready for execution on June 16.

In the months before executing the will, Foster was in trouble with the law. In March, he was
indicted in Nevada on federal credit card fraud charges. The next month, he was arrested in Nevada
for driving Thomas's car, which Thomas had reported stolen, allegedly as part of a "chop-shop"
scheme in which Foster would sell the car, and Thomas and Foster would share the insurance money.
Finally, in June, Foster was indicted by a Houston grand jury, also on federal credit card fraud
charges. When Turner drafted the will, he knew about the April 8 arrest, but he did not know about
any "chop-shop" scheme or either of the federal indictments.

Also unbeknownst to Turner, Foster, who already had a sizable amount of life insurance,



began acquiring more in May and June. In total, by mid-June Foster had approximately $1.7 million
in life insurance, with $875,000 directly benefitting the estate.' He also took out credit life on cars
and jewelry that he purchased in May and June.

On the evening of June 18, Secret Service agent Jay Bly approached Foster to arrest him on
the June Houston grand jury indictment. Foster promised Bly that he would turn himself in the
following morning. He did not do so. Instead Foster went the next day to Turner's office where he
signed his will. Turner was not present when Foster signed the will; Turner's secretary and a partner
witnessed its execution. Three days later, Foster was reported to have drowned during a sailing trip.
No body was found, but Keith Anderson and Russell Reinders, who were on the boat with Foster,
both swore in affidavits that Foster fell overboard. On June 28, Foster’s father, Clinton Foster, and
Thomas met with Turner and asked that he probate the will. Turner agreed and the next month sent
letters notifying several life insurance companies of Foster's death. In August, the Coast Guard
issued a formal report claiming that Foster "was presumed drowned and lost at sea." On November
21, 1986, Turner filed an application to probate the will. Three weeks later, Prudential Insurance
Company, which had a policy benefitting Foster's business partner Reinders, intervened to dispute
Foster's death. The parties began discovery and took depositions from many witnesses, including
Agent Bly, Turner, Thomas, and Batura.

In July 1987, Clinton Foster’s attorneys moved to disqualify Turner because, as the will’s

drafter, he was likely to be a material witness. The probate judge, the Honorable Judge John

! Under the terms of the other policies, Clinton Foster individually would receive $330,000, Foster’s business
partner Reinders would receive $150,000 ($300,000 in case of accidental death), and Thomas would receive $500 a
month with a guaranteed minimum of $120,000. The beneficiary designation on Thomas’s policy was not clear whether
it benefitted him individually or as trustee. Foster also applied for another one million dollar life insurance policy, but
never took the physical exam required for it to take effect.

3



Hutchison, disqualified Turner until the issue of Foster's death was resolved. Judge Hutchison also
named Richard Snell as the estate's temporary administrator and instructed him to investigate Foster's
death. Turner later submitted a bill of $28,000 for his representation of the estate, but Snell rejected
it.

At Snell’s request, Judge Hutchison appointed Elizabeth Colwell to investigate Foster's
death. Colwell was paid by Clinton Foster's Kansas City attorney, Carston Johannsen. After
searching for nearly two years, Colwell could not locate Foster. Accordingly, on April 12, 1989,
Judge Hutchison declared Foster dead. Over a year later, however, the United States Embassy in
Spain informed Clinton Foster that his son was alive and in a Spanish prison on drug charges. The
probate court then rescinded its declaration of death and closed the estate.

Meanwhile, Turner pursued a successful political career. After winning election to the Texas
House of Representatives in 1988 and 1990, Turner announced his candidacy for mayor of Houston
in June 1991. To establish residency, Turner shared a house inside the city limits with Thomas. In

November 1991, Turner won a spot in the December 7 mayoral run-off with financier Bob Lanier.

On November 27, the Wednesday before Thanksgiving, private investigator Clyde Wilson
called KTRK anchor Shara Fryer. Wilson told Fryer of a possible connection between Turner and
the Foster insurance swindle. Wilson also referred Fryer to two other private investigators, Peary
Perry and Bill Elliott. Elliott had been hired by Turner's estranged wife Cheryl to investigate Turner
in connection with their pending divorce. Perry was a former policeman who served on Lanier's
finance committee.

After talking to KTRK news director Tom Doerr, Fryer passed on Wilson's tip to reporter



Wayne Dolcefino. Dolcefino talked to Wilson for less than five minutes and later talked to Elliott,
who told him that he knew of no evidence linking Turner to an insurance scam. Elliott also referred
Dolcefino to Colwell. After talking with Elliott, Dolcefino had lunch with Perry. Perry gave
Dolcefino a one-page memo discussing the Foster insurance swindle and Turner’s connection to it.
Perry told Dolcefino that he was a Lanier supporter and had people working on getting the probate
court records.

Twenty minutes after Dolcefino returned to the station, he received a package of probate
court documents, apparently from Perry. These documents included pleadings, Clinton Foster's
motion to disqualify Turner, the order disqualifying Turner, depositions from Turner, Bly, and the
Coast Guard officer who investigated Foster's “death,” Turner's fee application and its denial.
Although Foster’s will was not included in these documents, Turner's deposition described the will's
provisions in detail.

On Thanksgiving day, Dolcefino went with a camera crew to the house shared by Turner and
Thomas. Dolcefino interviewed each man separately on camera. Both denied any knowledge that
Foster was alive or of insurance fraud. In the following two days Dolcefino spoke with several
people about Turner’s involvement in the Foster matter. One of these people was Colwell, with
whom he spoke on the phone twice, the first time for about five to ten minutes and the second time
only briefly. Dolcefino also spoke with Clinton Foster’s lawyer, Carston Johannsen, who told him
that he knew of no public information suggesting Turner’s involvement in an insurance scam.
Johannsen also told Dolcefino that Turner's bill had been rejected because Turner had not timely
filed it. Dolcefino taped another interview with Turner on Friday at the KTRK studios, and Turner

once again denied any involvement in an insurance scam.



KTRK first aired the story on December 1, six days before the runoff. On KTRK’s 5:30 p.m.
newscast, anchor Bob Boudreux began:

We begin tonight with word of what may be one of the biggest attempted insurance

swindles in recent Houston history, the apparent conspiracy to fake the death of a 30-

year-old Houston man with criminal troubles and millions of dollars in life insurance.

Tonight, Wayne Dolcefino with his Thirteen Exclusive undercover investigation into

a mystery with an explosive political twist.

Dolcefino continued:

That’s right, Bob, because among the questions: What role did Houston mayoral

candidate Sylvester Turner play in this tale of multi-million dollar fraud? We have

been investigating Turner’s role in this attempted insurance swindle since we first

heard about it on the day before the Thanksgiving holiday. Our focus, what did

Sylvester Turner know and when did he know it?

Dolcefino then described Foster’s attempt to fake his death, identified Thomas as Foster’s
closest friend in Houston, and showed Thomas denying any knowledge that Foster was alive.
Dolcefino’s voice-over continued: “We found Thomas at his home in Inwood Forest, a home he
shares with mayoral candidate Sylvester Turner. . . . The candidate claims the news about Foster was
news to him too.”

Dolcefino’s narration continued: “Both Dwight Thomas and Sylvester Turner were deeply
involved in the Sylvester Foster case and the attempt to get life insurance companies to pay off 6.5
million dollars in the wake of the disappearance. But did they know it was all a hoax, a scheme to
swindle millions?” Thomas was then shown denying that he and Turner would have dealt with
Foster had they known of any illegality. “But,” Dolcefino stated, “Thomas and Turner did deal with

Sylvester Foster, even after learning he was the target of criminal investigations in early 1986, and

they pursued the estate money even after significant evidence of a possible scam in Foster’s death



had already surfaced.” According to Dolcefino, “in June 1986 Turner drew up a will for Foster, the
timing interesting.” Foster was then indicted “for massive credit card fraud” on June 13. Dolcefino
continued: “On June 19th, Foster rushed to sign the will in Turner’s office, leaving the next day for
a sailboat trip in the Gulf despite what friends called his fear of the water. June 22nd, nine days after
the indictment, three days after drawing up the will, Foster supposedly falls off the boat in another
boat’s wake and drowns.”

Then, according to Dolcefino, “Turner began the legal effort to get the millions in insurance
money released and get mutual friend, Dwight Thomas, appointed as administrator of the estate.”
Dolcefino further claimed that Thomas at first denied seeking control of the estate, but court
documents showed that “[i]n fact, Thomas petitioned the court to become administrator.” Following
this, Dolcefino alleged that Turner “tried to block” questioning of Batura, who had died in an airline
crash two years earlier. He further noted that Secret Service officers later determined that Batura had
known of Foster’s phony death. After charging Thomas with threatening witnesses in the Foster
matter, the story shifted back to Turner’s handling of the probate case. The broadcast stated that
“Turner pursued the estate case for over a year, until a judge removed him from the case over
Turner’s protest, citing conflicts of interest.” It then noted, without explanation, that Turner’s bill
had been rejected.

The broadcast then showed Turner claiming that he was a victim of Foster’s scheme and had
been “left with the bill” for his legal work. “But,” continued Dolcefino, “if that’s true, then Sylvester
Turner was duped by overwhelming evidence and at least two legal clients with close ties to one of
his closest friends.” In conclusion, Dolcefino noted that “Sylvester Turner claims he fully

cooperated with all of the investigations into Foster’s disappearance, but at least three investigators



close to the case tell us that’s simply not true.”

Immediately after the broadcast, Turner called an 8 p.m. press conference at which he
introduced Judge Hutchison and Prudential’s counsel in the Foster probate matter, Jim McConn.
McConn stated that Turner’s conduct was “not other than professional” and that he never believed
that Turner had done anything inappropriate. Judge Hutchison described the report as “fairly
ridiculous” and said that Turner’s conduct in the Foster probate matter was above reproach. Turner
called the story “factually false, malicious, misleading” and untrue. He also suggested that the story
came from the Lanier campaign.

KTRK reporter Mary Ellen Conway returned to the station with notes and a videotape of the
news conference. Conway briefed Dolcefino on the press conference and then went to tape a
response from Craig Varoga, Lanier’s campaign manager. Meanwhile, Dolcefino screened at least
some of the video of the news conference, then prepared an addendum for the 10 p.m. news. After
rebroadcasting the earlier story, anchor Boudreux added that Turner had called a news conference
to attack the story’s allegations as false and misleading. The station then aired a clip of Turner
stating that the story represented “an all-time low in Houston politics.” Boudreux also stated that
Turner claimed that the Lanier campaign had “hand-delivered” the story. The broadcast then cut to
a clip of Varoga stating: “I think it’s ridiculous that every time there’s a story in the newspaper or
on TV that raises serious questions about Sylvester Turner’s public record, that he blames the Bob
Lanier campaign.” Then, reading from a script that Dolcefino had prepared, Boudreux stated that
“KTRK and Wayne Dolcefino stand by the story.” The station did not air or mention Hutchison’s
and McConn’s comments.

Before the broadcast, polling conducted by political scientist Dr. Richard Murray for the



Houston Chronicle showed Turner running slightly ahead of Lanier. The day after the broadcast,
Turner dropped ten points in the same polling. In the following days, a controversy raged over the
story’s source. In the midst of this controversy, Doerr asked Clyde Wilson to come forward as the

2 13

story’s “tipster.” Although Wilson had originally informed Fryer of a connection between Turner
and Foster, he had provided little useful information for the story. On Thursday, December 5, two
days before the election, anchor Shara Fryer stated on KTRK’s 5:30 p.m. broadcast that “Today in
a surprise move, the real source of the story stepped forward. Clyde Wilson dropped a bombshell
today by admitting that he leaked the story to Channel 13.” After introducing Wilson as the story’s
source, Fryer added, “Sylvester Turner refused to apologize to Bob Lanier today, though Turner had

accused the Lanier campaign of providing the information contained in the Eyewitness News report.”

On Saturday, December 7, Turner lost the election, drawing 46.94% of the vote to Lanier’s 53.06%.

Turner brought this suit alleging that Dolcefino libeled him in the broadcasts and that
Dolcefino’s employer, KTRK, had authorized and ratified his conduct. The jury returned a verdict
for Turner, assessing actual damages of $550,000 and exemplary damages of $4,500,000 against
KTRK and $500,000 against Dolcefino. The trial court rendered judgment for Turner, but reduced
KTRK’s exemplary damages to $ 2.2 million under the statutory cap then applicable. See Act of
June 16, 1987, 70th Leg., 1st C.S., ch. 2, § 2.12, 1987 Tex. Gen. Laws 37, 46, amended by Act of
April 20, 1995, 74th Leg., R.S., ch. 19, § 1, 1995 Tex. Gen. Laws 108, 111. The court of appeals
reversed and rendered judgment for defendants, holding that Turner did not present clear and
convincing proof that Dolcefino or KTRK acted with actual malice. 987 S.W.2d 100.

II



A

We first consider Turner’s claim that the broadcast as a whole presented a false and
defamatory impression of events. Defendants argue that we need not address this theory because
Turner waived it at a pre-trial hearing when his counsel stated that “having not pled it we could not
or do not intend to rely on libel by implication to support a judgment in this case, period, end of
discussion.” But this statement came in the context of a discussion in which Turner’s attorneys
strenuously argued that the broadcast’s “gist” was both false and defamatory. As Turner’s counsel
stated, “The issue is, Judge, whether or not the story, the gist of the story — G-I-S-T is substantially
false.” Turner’s pleadings also alleged that “the gist of the broadcast is substantially false and
defamatory.” These statements make clear that Turner intended to rely on the theory that the
broadcast as a whole falsely defamed him, and that he regarded libel by implication as a separate
theory.

We also reject defendants’ argument that the jury charge, to which Turner did not object,
does not allow Turner to recover on this theory. The charge instructed the jury to “consider the
actual language used in the broadcasts as it relates to Sylvester Turner when taken as a whole, as
opposed to any implied statements or inferences, and only consider the broadcasts in light of the
surrounding circumstances.” KTRK claims that because the charge instructed the jury to consider
the broadcast’s “actual language” and not “implied statements or inferences,” the jury could only
consider whether the broadcast’s individual statements were true and could not consider whether the
broadcast as a whole created a false and defamatory impression. But the language instructing the
jury to consider the publication “as a whole” and “in light of the surrounding circumstances” refutes

KTRK’s claim that the jury could only consider the broadcast’s individual statements in isolation.

10



On the contrary, this language required the jury to consider whether these statements in combination
created a false and defamatory impression, either by omitting material facts or misleadingly
juxtaposing events.” The jury was therefore allowed to consider this theory.

B

Defendants next argue that Texas law does not recognize a cause of action for defamation
based on a publication as a whole. We disagree. We have long held that an allegedly defamatory
publication should be construed as a whole in light of the surrounding circumstances based upon
how a person of ordinary intelligence would perceive it. See, e.g., Musser v. Smith Protective Servs.,
723 S.W.2d 653, 655 (Tex. 1987); Guistiv. Galveston Tribune Co., 150 S.W. 874,878 (Tex. 1912);
see also Kapellas v. Kofmann, 459 P.2d 912 (Cal. 1969)(en banc) (publication should be viewed
“‘not so much by its effect when subjected to the critical analysis of a mind trained in the law, but
by the natural probable effect on the mind of the average reader.”” (citations omitted)). Whether a
publication is capable of a defamatory meaning is initially a question for the court. See Musser, 723
S.W.2d at 655. But when a publication is of ambiguous or doubtful import, the jury must determine
its meaning. /d.

Because a publication’s meaning depends on its effect on an ordinary person’s perception,
courts have held that under Texas law a publication can convey a false and defamatory meaning by
omitting or juxtaposing facts, even though all the story’s individual statements considered in
isolation were literally true or non-defamatory. See Golden Bear Distributing Sys. v. Chase Revel,

Inc., 708 F.2d 944, 948-49 (5th Cir. 1983)(applying Texas law); Express Publ’g. Co. v. Gonzalez,

% In fact, KTRK complained in the court of appeals that the charge was defective for the very reason that it
allowed the jury to consider the entire broadcast, rather than limiting their consideration to individual statements. Based
on our discussion below, we find this claim to have no merit.

11



350 S.W.2d 589, 592 (Tex. Civ. App.-- Eastland 1961, writ ref’d n.r.e.); see also Huckabee v. Time
Warner Entertainment Co., 19 S.W.3d 413,425 (Tex. 2000)(“A broadcaster’s omission of facts may
be actionable ifit so distorts the viewers’ perception that they receive a substantially false impression
of the event.”). In Golden Bear, plaintiff Golden Bear of Texas claimed to have been libeled by an
Entrepreneur magazine article. The article focused on investment fraud allegations against two
companies, Golden Bear of California and Golden Bear of Utah. The article also discussed the sales
practices of Golden Bear of Texas, an independent company. See Golden Bear, 708 F.2d at 946-47.
Although the article did not expressly state that Golden Bear of Texas defrauded investors, the Fifth
Circuit nevertheless held that an ordinary reader could reasonably interpret the article in that way.
See id. at 948. As that court explained, “[t]he basis of the libel lies in the juxtaposition of truthful
statements about one company with truthful statements about the illegal operations of an independent
company of the same name located in a different state.” /d. Because an ordinary reader could
interpret the article to accuse Golden Bear of Texas of fraud, the Fifth Circuit rejected the
magazine’s argument that the article was non-actionable because it contained only true statements.
See id. at 949.

In Gonzalez, anewspaper reported that an appeals court had ruled against Gonzalez in a suit
for fraud against him and a another defendant. Although each statement in the article was literally
true, the article did not mention that the plaintiffs had dismissed Gonzalez from the suit before trial
and that the court of appeals rendered judgment against him only because he had agreed to act as a
surety for the co-defendant’s costs. See Gonzalez, 350 S.W.2d at 590-91. As in Golden Bear, the
court held that the article was actionable, reasoning that an article is not true if the reader receives

an untrue impression by omission of material facts. See id. at 592.

12



Golden Bear and Gonzalez illustrate that the meaning of a publication, and thus whether it
is false and defamatory, depends on a reasonable person’s perception of the entirety of a publication
and not merely on individual statements. Many other courts have likewise recognized that while all
the statements in a publication may be true when read in isolation, the publication may nevertheless
convey a substantially false and defamatory impression by omitting material facts or suggestively
juxtaposing true facts. See, e.g., Crane v. Arizona Republic, 972 F.2d 1511, 1523 (9th Cir. 1992);
O’Brien v. Papa Gino’s of Am., Inc., 780 F.2d 1067, 1073 (1st Cir. 1986); Church of Scientology
v. Flynn, 744 F.2d 694, 696 (9th Cir. 1984); Gannett Co. v. Re, 496 A.2d 553, 558 (Del. 1985);
McCullough v. Cook, 679 So. 2d 627, 632-33 (Miss. 1996); Healey v. New England Newspapers,
Inc.,555 A.2d 321,326 (R.1. 1989); Memphis Publ’g Co. v. Nichols, 569 S.W.2d 412,419-20 (Tenn.
1978); KEETON ET AL., PROSSER & KEETON ON TORTS § 116, at 117 (Supp. 1988). But see Auvil v.
CBS “60 Minutes,” 67 F.3d 816, 822 (9th Cir. 1995)(Washington law does not recognize defamation
based on the whole of a broadcast). These cases represent the converse of the substantial truth
doctrine. See Mcllvain v. Jacobs, 794 S.W.2d 14, 16 (Tex. 1990). Just as the substantial truth
doctrine precludes liability for a publication that correctly conveys a story’s “gist” or “sting”
although erring in the details, these cases permit liability for the publication that gets the details right
but fails to put them in the proper context and thereby gets the story’s “gist” wrong. KEETONETAL.,
supra, § 116, at 117 (Supp. 1988).

KTRK contends, however, that this Court rejected the theory of defamation based on the
whole of acommunication in Randall’s Food Markets, Inc. v. Johnson, 891 S.W.2d 640 (Tex. 1995).
In Randall’s, a grocery store manager claimed that other store employees slandered her when they

stated, in an investigation of the manager’s conduct, that she had taken a Christmas wreath from the

13



store without paying for it. Id. at 646. Although the employees gave a true account of events, the
manager claimed that an ordinary reader could falsely infer that she was dishonest from the
publication as a whole. /d. While we rejected the plaintift’s claim, id., we do not believe this case
to be dispositive. Randall’s simply held that a defendant cannot be held liable for presenting a true
account of events, regardless of what someone might conclude from this account. See id. The
case did not involve the omission of material facts or misleading presentation of true facts, which
can render an account just as false as an outright misstatement. Unlike Randall’s, the literal truth
of each individual statement is not a defense in such cases. See, e.g., Golden Bear, 708 F.2d at 949.

Defendants also cite Cain v. Hearst Corp., 878 S.W.2d 577 (Tex. 1994). In Cain we rejected
the false light tort because it largely duplicated defamation without that more established tort’s
procedural and substantive safeguards. See id. at 579-80. Cain did not limit a plaintiff’s right to
claim defamation from the whole of a publication; it merely prevented such a plaintiff from bringing
a false light claim. Unlike false light, a plaintiff claiming defamation based on a publication as a
whole must prove that the publication’s “gist” is false and defamatory and that the publication is not
otherwise privileged. See id. at 581-84 (delineating the differences between false light and
defamation). We therefore reject KTRK’s argument and hold that a plaintiff can bring a claim for
defamation when discrete facts, literally or substantially true, are published in such a way that they
create a substantially false and defamatory impression by omitting material facts or juxtaposing facts
in a misleading way. We thus disapprove of the language of these court of appeals cases to the
extent that they hold or suggest otherwise. American Broad. Cos. v. Gill, 6 SSW.3d 19, 43 (Tex.
App.-- San Antonio 1999, pet. denied); Evans v. Dolcefino, 986 S.W.2d 69, 78 (Tex. App.--Houston

[1st Dist.] 1999, no pet.); KTRK Television, Inc. v. Fowkes, 981 S.W.2d 779, 789 (Tex. App. --

14



Houston [1st Dist.] 1998, pet. denied); Hardwick v. Houston Lighting & Power Co., 943 S.W.2d
183, 185 (Tex. App.--Houston [1st Dist.] 1997, no writ).

Next, we consider whether Turner’s status as a public figure prevents him from claiming that
the broadcast as a whole defamed him. Two other states’ high courts have held that the First
Amendment interest of robust, uninhibited discussion prevents a public figure from claiming
defamation based on the whole of a communication when all its individual statements are literally
or substantially true. See Schaefer v. Lynch, 406 So. 2d 185, 188 (La. 1981); Diesen v. Hessburg,
455 N.W.2d 446, 451-52 (Minn. 1990). Other courts have held that a public figure may not sue for
defamation based on the publication as a whole unless it omits material facts. See Strada v.
Connecticut Newspapers, Inc., 477 A.2d 1005, 1012 (Conn. 1984); Locriechio v. Evening News
Ass’n, 476 N.W.2d 112, 130 (Mich. 1991).

We respectfully reject the approach of these states. Nothing in the United States Supreme
Court's jurisprudence precludes a public figure from claiming defamation based on a publication as
a whole. See Marc A. Franklin & Daniel J. Bussel, The Plaintiff’s Burden in Defamation:
Awareness & Falsity, 25 WM. & MARY L. REv. 825, 849-50 (1984)(criticizing Strada and
Schaeffer); see also Crane, 972 F.2d at 1523; Cook, 679 So. 2d at 632-33 (both allowing public
figures to bring such claims). The First Amendment does require that a public figure prove falsity.
See Philadelphia Newspapers, Inc. v. Hepps, 475 U.S. 767, 775 (1986). But the Supreme Court’s
two most recent defamation decisions suggest that courts should determine falsity for constitutional
purposes based on the meaning a reasonable person would attribute to a publication and not on a
technical analysis of each individual statement. In Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S. 1

(1990), the Court rejected the proposition that the First Amendment protected all statements of

15



opinion on issues of public concern. See id. at 18-20. Instead, the Court held that falsity for
constitutional purposes should be determined based on whether a statement carries a “provably false
factual connotation.” /Id. at 18. Like a statement of opinion, a publication may by omission or
misleading juxtaposition connote false facts even though it does not state them directly. Even more
on point, the Court in Masson v. New Yorker Magazine, Inc., 501 U.S. 496 (1991), stated, albeit in
dicta, that a quotation taken out of context “can distort meaning, although the speaker did use each
reported word.” Id. at 515. In the same way, failing to place facts in their proper context can change
the meaning of an event. Consistent with Masson and Milkovich, we therefore believe that the First
Amendment allows a public figure to sue for defamation when a publication as a whole conveys a
false and defamatory meaning either by omission or juxtaposition. A public figure already bears
the substantial burden of proving actual malice by clear and convincing evidence. See Bose Corp.
v. Consumers Union, 466 U.S. 485,510-11 (1984). This requirement adequately protects the interest
of free expression and robust debate. See Casso v. Brand, 776 S.W.2d 551, 557 (Tex. 1989). We
see no need, therefore, to impose an additional barrier to recovery not required by the United States
Constitution.

Nor do we believe that the Texas Constitution erects such a barrier. Although we have
recognized that the Texas Constitution’s free speech guarantee is in some cases broader than the
federal guarantee, we have also recognized that “broader protection, if any, cannot come at the
expense of a defamation claimant’s right to redress.” Id. at 556. Unlike the United States
Constitution, the Texas Constitution expressly guarantees the right to bring reputational torts. See
Tex. ConsT. art. I, §§ 8, 13; Casso, 776 S.W.2d at 556; Ex parte Tucci, 859 SW.2d 1, 19-23 (Tex.

1993)(Phillips, C.J., concurring). The Texas Constitution’s free speech provision guarantees

16



everyone the right to “speak, write or publish his opinions on any subject, being responsible for
abuse of that privilege.” TeEX. CONST. art. I, § 8 (emphasis added). Likewise, the Texas
Constitution’s open courts provision guarantees that “[a]ll courts shall be open, and every person for
an injury done him, in his lands, goods, person or reputation, shall have remedy by due course of
law.” TEx. CoNST. art. 1, § 13 (emphasis added). While we have occasionally extended protections
to defamation defendants greater than those offered by the United States Constitution, we have based
these protections on the common law, not the Texas Constitution. See Casso, 776 S.W.2d at 556;
cf- Tucci, 859 S.W.2d at 32 (Phillips, C.J., concurring)(“[N]othing in the language or purpose of the
Texas Free Expression Clause authorizes us . . . to afford greater weight in the balancing of interests
to free expression than we would under the First Amendment . . . .”). We find nothing in Texas’s
common law or Constitution preventing a public figure from bringing a defamation action when,
through omission or misleading juxtaposition, a publication as a whole conveys a false and
defamatory message.
C

We now determine whether the broadcast as a whole conveyed a false and defamatory
message. As a preliminary matter, we discuss our standard of review for the falsity issue. Courts
are divided on the burden that a public-figure plaintiff bears in proving falsity, and the United States
Supreme Court has expressly reserved judgment on the issue. Harte-Hanks Communications, Inc.
v. Connaughton, 491 U.S. 657,661 n.2 (1989). Some courts, as would Justice Hecht’s dissent, have
held that public figures must prove both actual malice and falsity by clear and convincing evidence.
Buckley v. Littell, 539 F.2d 882, 889 (2d Cir. 1976); Firestone v. Time, Inc.,460 F.2d 712, 723 (5th

Cir. 1972)(Bell, J., concurring). Others have held that public figures need only prove falsity based

17



on a preponderance of the evidence. Rattray v. City of National City, 51 F.3d 793, 801 (9th Cir.
1994); Goldwater v. Ginzburg, 414 F.2d 324, 341 (2d Cir. 1969). Although defendants argued in
the court of appeals that the trial court erred in instructing the jury by a mere preponderance of the
evidence, neither side has briefed or argued the burden of proof for falsity in this Court. Thus, we
are unwilling on this record to require clear and convincing evidence of falsity. Instead, we assume
without deciding that the trial court properly instructed the jury to determine falsity by a
preponderance of the evidence, and we review the jury’s verdict on both defamatory meaning and
falsity under our traditional “no evidence” standard. Under that standard, we must hold for Turner
on this point unless no reasonable jury could have found the broadcast to be false or defamatory.
See Kindred v. Con/Chem, Inc., 650 S'W.2d 61, 63 (Tex. 1983)(test for “no evidence” rule is
whether reasonable minds could differ on an issue of vital fact); see also Musser, 723 S.W.2d at 654-
55 (defamatory meaning only a question of law if reasonable minds cannot differ).

Applying the deferential “no evidence” standard of review, we hold that there is some
evidence to support the jury’s answer on the issue of falsity. We conclude that a reasonable fact-
finder could determine that the broadcast, through omission of critical facts and juxtaposition of
others, left a substantially false impression of Turner’s actions as attorney for Foster and the estate.
Based on this misleading account, a viewer could reasonably believe that Turner participated in
insurance fraud, especially in light of the broadcast’s introduction, which purported to examine
Turner’s “role” in this “tale of multimillion dollar insurance fraud.” We do not deny that even an
accurate report may have raised troubling questions about Turner’s association with Foster and
Thomas. Such an account would not have been actionable. As we stated earlier, a true account

which does not create a false impression by omitting material facts or suggestively juxtaposing them

18



is not actionable, regardless of the conclusions that people may draw from it. See Randall’s, 891
S.W.2d at 646. But by omitting key facts and falsely juxtaposing others, the broadcast’s misleading
account cast more suspicion on Turner’s conduct than a substantially true account would have done.
Thus, it was both false and defamatory. See Re, 496 A.2d at 558; cf. Mcllvain, 794 S.W.2d at 16
(stating rule but reaching opposite conclusion).

Perhaps the broadcast’s most misleading omission concerned Turner’s actions as lawyer for
Foster’s estate. The broadcast informed viewers: “Despite the signs of something fishy, Sylvester
Turner began the legal effort to get the millions in insurance money released and get mutual friend,
Dwight Thomas, appointed as administrator over the estate.” It did not mention that Foster’s will
named Thomas as independent executor. The broadcast then stated that Thomas “sought control of

the estate” and “petitioned the court to become administrator.™

Without knowing that Thomas was
named as executor in the will, a reasonable viewer might take these statements to mean that Turner
and Thomas attempted to have Thomas appointed as administrator on their own volition. Although
Turner’s actions were those of any lawyer probating an estate, the broadcast’s failure to place them
in the proper context falsely suggested that Turner abused his position by handpicking his friend to
handle an estate worth millions. The broadcast also failed to mention that Foster’s father was the
primary beneficiary of the will, the testamentary trust, and most of the life insurance policies. A

reasonable viewer therefore might conclude, especially in light of the broadcast’s claim that Thomas

and Turner “pursued the estate money,” that Turner sought to benefit personally from Foster’s

3 Thus, the problem with this statement was not, as defendants and the court of appeals suggested, that it merely
referred to Thomas as the estate’s “administrator,” rather than its “executor.” 987 SSW.2d at 115 n.17.

19



“death.”

Another segment could also suggest misleadingly that Turner acted unethically in
representing the estate:

Sylvester Turner pursued the estate case for over a year, until a judge removed him

from the case over Turner’s protest, citing conflicts of interest. In November of 1987

Turner tried to collect more than $28,000 in legal fees from the still unsettled estate

for his work. The bill was rejected.
This statement was misleading in two ways. First, the only “conflict” Turner faced was that between
his role as attorney for the estate and fact witness. See TEX. R. PROF. COND. 3.08. But in the context
of the broadcast’s suggestion that Turner attempted to place a close friend in control of a valuable
estate, a viewer might reasonably believe that the “conflict of interest” was that between his own
pecuniary interests and his duty to the estate. Second, the placement of the broadcast’s discussion
of Turner’s fee suggested that it was rejected because of this “conflict of interest.” The record is not
clear why the temporary administrator rejected Turner’s fee. Turner’s probate expert, Judy Lennox,
testified that the temporary administrator probably denied Turner’s claim for fees because the estate
was insolvent and because denying Turner’s claim would start the ninety-day limitations period for
Turner to sue the estate to recover his fees. See TEX. PROB. CODE § 313. Johannsen, on the other
hand, told Dolcefino that Turner’s claim was rejected because it was untimely filed. In any case,

nothing in the record suggested that the temporary administrator rejected Turner’s fee for reasons

related to his disqualification.

* Comparing this conclusion to our conclusion, later in the opinion, see infra at __, that Dolcefino’s
misunderstanding of the probate proceedings was not evidence of actual malice, Justice Hecht’s dissent suggests that we
expect the average viewer to have a better understanding of probate proceedings than an investigative reporter. To the
contrary, we are merely applying the different standards of proofand review for these issues. Falsity, we have assumed,
need only be proven by a preponderance of the evidence, with the jury’s determination reviewed by us under the
traditional no evidence standard. Actual malice must be proven by clear and convincing evidence, and appellate courts
must conduct an independent review of the record. See infra Part III.A.

20



The broadcast’s description of Turner’s work on Foster’s will was also misleading.
According to the broadcast, Turner “drew up” a will for Foster in June 1986, “the timing
interesting.” Then the broadcast stated that the Houston federal grand jury indicted Foster on June
13 for “massive credit card fraud” and that Foster “rushed to sign the will in Turner’s office on June
19th.” Dolcefino continued: “June 22, nine days after the indictment, three days after drawing up
the will, Foster supposedly falls off the boat in another boat’s wake and drowns.” (emphasis added).
Based on this description an ordinary viewer might believe that Turner drafted the will three days
before Foster disappeared, when in fact Turner had been working on the will since May and was not
even present when Foster signed the will on June 19. Under the impression that Turner drafted the
will from scratch just days, rather than weeks, before Foster’s disappearance, a juror could conclude
that the will was more likely to be the product of a scheme to defraud insurers. To be sure, a careful
listener might realize that the broadcast technically referred to Turner as “drawing up the will” in
June, the timing of which was “interesting,” and to Foster as rushing to sign it later that same month,
the day before leaving for the boat trip. But in all likelihood, most viewers would not distinguish
between drafting and signing a will, particularly because the broadcast later referred to Foster’s
falling off the boat “three days after drawing up the will.” See Golden Bear, 708 F.2d at 948
(defamatory meaning viewed from the standpoint of the “ordinary reader” and not the “literal
reader”); Rose v. Enterprise Co., 617 S.W.2d 737, 741 (Tex. Civ. App. -- Beaumont 1981, writ ref’d
n.r.e.)(fact issue regarding falsity when the “man on the street” could misconstrue article); see also
Forsher v. Bugliosi, 608 P.2d 716, 722 (Cal. 1980)(“courts must refrain from a ‘hair splitting
analysis’ of what is said . . . to find an innocent meaning . . . .”). Indeed, KTRK employees

themselves did not make this distinction. Based on Dolcefino’s story, KTRK anchor Dave Ward

21



reported the next day that “Turner . . . drew up Foster’s will three days before the disappearance .

Because of these material omissions and misleading juxtapositions, we believe a reasonable
viewer could conclude that the broadcast mischaracterized Turner’s role in the Foster matter and
thereby cast more suspicion on Turner’s action than an accurate account would have warranted. We
therefore hold that the broadcast as a whole conveyed a false and defamatory message.

I
A

Having determined that the broadcast as a whole could leave a false and defamatory
impression, we must now consider the actual malice issue. Because the threat of a defamation
judgment can chill discussion of public issues, the First Amendment requires Turner, as a public
figure, to establish clear and convincing evidence of actual malice. See New York Times Co. v.
Sullivan, 376 U.S. 254, 280, 285-86 (1964). To establish actual malice, a public figure must prove
that the defendant made the statement “with knowledge that it was false or with reckless disregard
of whether it was false or not.” Id. at 279-80. In this context, “reckless disregard” means that the
defendant “entertained serious doubts as to the truth of his publication.” St. Amant v. Thompson, 390
U.S. 727,731 (1968). Although actual malice focuses on the defendant’s state of mind, a plaintiff
can prove it through objective evidence about the publication’s circumstances. See Herbert v.
Lando, 441 U.S. 153, 160 (1979); Frank B. Hall & Co. v. Buck, 678 S.W.2d 612, 621 (Tex. App.--
Houston [14th Dist.] 1984, writ ref’d n.r.¢).

Federal constitutional law dictates our standard of review on the actual malice issue, which

is much higher than our typical “no evidence” standard of review. See Bose, 466 U.S. at 510;

22



Doubleday & Co. v. Rogers, 674 S'W.2d 751, 755 (Tex. 1984). Under this standard, we must
independently consider the entire record to determine whether the evidence is “sufficient to cross the
constitutional threshold that bars the entry of any judgment that is not supported by clear and
convincing proof of ‘actual malice.”” Bose, 466 U.S. at 511. Because the trier of fact has the ability
to examine the witness’s demeanor, we must defer to its credibility determinations. See Harte-
Hanks, 491 U.S. at 688; see also Parkins v. Texas Farmers Ins. Co., 645 SW.2d 775, 778 (Tex.
1983). Once we have resolved credibility questions in favor of the jury’s verdict, however, we must

(133

independently evaluate “‘the statements in issue and the circumstances under which they were made

to see . . . whether they are of a character which the principles of the First Amendment . . . protect.’”
Harte-Hanks, 491 U.S. at 688 (citations omitted)(omissions in original). It is not enough for us,
therefore, to determine that a reasonable jury could have found that Dolcefino acted with actual
malice. Beyond that, we ourselves must conclude that the evidence of malice is clear and
convincing. See Eastwood v. National Enquirer, Inc., 123 F.3d 1249, 1252 (9th Cir. 1997).
Here, we analyze the actual malice issue in terms of both Turner’s claim that the broadcast
as a whole presented a false and defamatory impression of events and his claim that individual

statements were false and defamatory. Applying the standard of review discussed above, we

conclude that Turner has not presented clear and convincing evidence of actual malice.

23



B

Our analysis in this case is complicated because Turner’s claim rests primarily on the false
and defamatory message created by the broadcast as a whole, not individual false statements. In this
type of case, a public figure must present clear and convincing evidence that the defendant knew or
strongly suspected that the publication as a whole could present a false and defamatory impression
of events. See Eastwood, 123 F.3d at 1256 (actual malice requires that defendants know that
language choice was misleading); Newton v. National Broad. Co., 930 F.2d 662, 680 (9th Cir.
1990)(defendant must know that the broadcast’s arrangement of material created a false impression);
Huckabee, 19 S.W.3d at 426 (plaintiff must show that defendant was aware that omission could
create a substantially false impression). This rule stems from the actual malice standard’s purpose
of protecting innocent but erroneous speech on public issues, while deterring “calculated
falsehoods.” Garrisonv. Louisiana,379 U.S. 64,75 (1964). A publisher’s presentation of facts may
be misleading, even negligently so, but is not a “calculated falsehood” unless the publisher knows
or strongly suspects that it is misleading.

Turner first argues that Dolcefino’s decision to omit material favorable to Turner establishes
clear and convincing evidence of actual malice. From his investigation, Dolcefino knew the
following facts: (1) Foster’s will named Thomas as executor, (2) Turner’s fee had been rejected
merely because it was not timely filed, (3) Turner was disqualified only because of the likelihood
that he would be a material witness in the will contest proceeding; (4) the insurance policies
benefitted Clinton Foster, (5) Clinton Foster was the primary beneficiary of the testamentary trust,
(6) Turner had been disqualified for over two years before Foster reappeared, and (7) Turner did not

probate the will until the Coast Guard issued a formal report listing Foster as “missing and presumed

24



drowned.”

We have already discussed how at least the first five of these omissions created a false
impression of Turner’s representation of the Foster estate. For an omission to be evidence of actual
malice, however, the plaintiff must prove that the publisher knew or strongly suspected that it could
create a substantially false impression. See Huckabee, 19 S.W.3d at 426; see also Perez v. Scripps-
Howard Broad. Co., 520 N.E.2d 198, 204 (Ohio 1988); Dixon v. Ogden Newspapers, Inc., 416
S.E.2d 237, 244-45 (W. Va. 1992). On this record, we cannot say that Dolcefino’s failure to include
these facts is clear and convincing evidence that he knew the broadcast would present a false
impression or that he entertained serious doubts to that effect. It is not apparent from the record
whether Dolcefino, as a non-lawyer, understood the significance of Foster’s naming Thomas as
executor or knew that his description of the reasons for Turner’s disqualification was incomplete.
Cf. Time, Inc. v. Pape, 401 U.S. 279, 292 (1971)(failing to clarify that charges of police misconduct
in a government report were merely allegations was not actual malice). Further, because of the
upcoming election, the story was clearly “hot news.” Cf. Curtis Publ’g Co. v. Butts, 388 U.S. 130,
157-59 (1967). Dolcefino had only five days to research and write a complicated story, a primary
source of which was court documents. Moreover, the story had to be edited to fit the time demands
of a news segment. Dolcefino’s failure to include all the relevant details regarding Turner’s
participation in the estate suggests negligence, but under these circumstances we cannot conclude
that it establishes actual malice with convincing clarity. See Huckabee, 19 S.W.3d at 426.

Turner next points to the broadcast’s misleading discussion of the timing of his work on
Foster’s will. According to Turner, the “gist” of this passage is that Turner “drew up” the will three

days before Foster disappeared. Dolcefino, however, admitted at trial that no one had told him that

25



Turner completed the will three days before Foster’s disappearance. Therefore, Turner contends,
Dolcefino included the passage on the timing of the will with the knowledge that it would create a
false impression. But once again there is not clear and convincing evidence that Dolcefino knew or
strongly suspected this. First, the segment indicates that “Turner drew up a will for Foster” in June.
It then states that Foster “rushed to sign the will” the day before his trip. Finally, the broadcast refers
to Foster “drawing up” the will three days before he disappeared. That a reasonable viewer could
take the segment to mean that Turner “drew up” the will three days before Foster disappeared does
not by itself establish clear and convincing evidence of actual malice. We agree that there was a
discrepancy in the segment’s language and that it is possible that Dolcefino cleverly manipulated this
language to deceive viewers. But it is equally possible that Dolcefino simply failed to choose his
words with proper precision, that is, by stating that Foster “drew up” rather than “signed” the will
(outside of Turner’s presence) three days before he disappeared. Because there is no other evidence
that Dolcefino knew or strongly suspected that this segment would mislead viewers, its lack of
clarity alone is not clear and convincing evidence of actual malice. See Bose, 466 U.S. at 513
(merely because an intelligent speaker should have realized that a statement is inaccurate is not clear
and convincing evidence of actual malice).

Nor does the phrase “timing interesting” indicate actual malice. Even assuming that Turner
began work on the will in May and finished the final draft on June 13, one still might find the timing
of events “interesting.” Moreover, because it does not connote a false fact, the “timing interesting”

statement is protected as a statement of opinion. See Milkovich, 497 U.S. at 20.

>In its discussion of this passage, the court of appeals stated that statements of opinion are protected under the
Texas Constitution. See 987 S.W.2d at 115-16. We express no opinion whether the Texas Constitution affords greater
protection to statements of opinions than Milkovich.

26



Turner also points to KTRK station manager Doerr’s testimony as evidence of actual malice.
Doerr testified that in his opinion the story “implied that Turner was a knowing participant in an
insurance fraud.” This testimony, however, comes in the context of Doerr’s testimony describing
how, in editing the broadcast, he and Dolcefino were careful to report only what they knew to be
factually true. Further, as we noted earlier, even an accurate broadcast would have raised serious
questions about Turner’s judgment in associating with Foster. We cannot say, therefore, that Doerr’s
testimony is clear and convincing evidence that either he or Dolcefino knew that the broadcast could
create a false or misleading impression or had serious doubts about whether the broadcast could
mislead viewers.

Next, Turner points to Dolcefino’s decision not to air McConn’s and Hutchison’s comments
from Turner’s news conference as evidence of actual malice. Dolcefino testified at trial that he did
not know about Hutchison’s and McConn’s comments when he edited the tape and prepared the
addendum to the 10 p.m. broadcast. But Mary Ellen Conway testified that she told Dolcefino the
substance of Hutchison’s and McConn’s comments. Even disregarding Dolcefino’s testimony, as
we must, we do not conclude that Dolcefino’s decision to omit the Hutchison and McConn footage
is clear and convincing evidence of actual malice.

As the court of appeals recognized, Hutchison and McConn did not dispute the truth of any
specific statement in the broadcast. Turner, however, argues that Hutchison and McConn confirmed
that the “gist” of the story — that Turner knowingly participated in an insurance fraud — was false.
Dolcefino’s failure to include their comments, he concludes, further confirms Dolcefino’s intent to
mislead viewers about Turner’s actions concerning the Foster matter. But as we discussed above,

there is not clear and convincing evidence that Dolcefino himself believed the story to be misleading.

27



Because neither Hutchison nor McConn refuted specific facts in the broadcast, their general
testimony concerning Turner’s good character would not have alerted Dolcefino that the broadcast
was false or misleading. See Howell v. Hecht, 821 S.W.2d 627, 631 (Tex. App.--Dallas 1991, writ
denied). Libel law cannot require a news organization to air the interviews of everyone who might
speak on a public figure’s behalf. See Levan v. Capital Cities/ABC, Inc., 190 F.3d 1230, 1243 (11th
Cir. 1999), cert. denied 120 S. Ct. 1262 (2000); see also Miami Herald Co. v. Tornillo, 418 U.S.
241, 258 (1974)(state law requiring newspapers to allow political candidates a right of reply to
negative editorials violated First Amendment). Dolcefino was entitled to edit his story to fit within
the short time period allotted for the broadcast. See Peter Scalamandre & Sons, Inc. v. Kaufman,
113 F.3d 556, 563 (5th Cir. 1997). Faced with the choice of which material to include, Dolcefino
may have simply believed that Turner’s reaction and the Lanier campaign’s response was more
newsworthy than Hutchison’s and McConn’s general comments. Under these circumstances, we
cannot conclude that Dolcefino’s decision to omit Hutchison’s and McConn’s comments is clear and
convincing evidence of actual malice.®

Next, Turner contends that Dolcefino demonstrated actual malice by not revealing that one
of his sources was connected to the Lanier campaign. Turner first claims that the 10 p.m. broadcast’s
statement that “KTRK and Wayne Dolcefino stand by the story” implicitly endorsed the Lanier
campaign’s denial that they planted the story. According to Turner, this shows actual malice because
Dolcefino knew that one of his sources, Peary Perry, was aligned with the Lanier campaign. We
agree that the “stand by the story” statement is ambiguous and could be taken as an endorsement of

the Lanier campaign’s position. But the statement may instead have been intended as a response to

® KTRK did air excerpts from Hutchison’s and McConn’s comments the next day.

28



Turner’s allegation that the story was false and misleading. As there is no evidence that Dolcefino
intended to endorse the Lanier campaign’s position, we do not believe that his silence on the 10 p.m.
broadcast regarding the story’s source is clear and convincing evidence of actual malice. The
controversy over the source between the Lanier campaign and the Turner campaign was important
news, and Dolcefino and KTRK were entitled to report it. That Dolcefino did not insert himself into
the controversy by validating Turner’s allegations does not, by itself, establish actual malice with
convincing clarity.

In a related argument, Turner claims that actual malice is evident in news director Doerr’s
decision on December 5 to produce Clyde Wilson as the story’s “true source.” The record is unclear
whether Dolcefino told his superiors at KTRK about Perry and his political connections before they
produced Wilson. Because nothing in the record links Doerr’s decision to Dolcefino’s thought
processes, that evidence cannot support an inference regarding his state of mind. Moreover, it was
not technically inaccurate to name Wilson as the source as he gave the initial tip to KTRK, although
he provided few substantive details of the story. Dolcefino’s conduct is simply not clear and
convincing evidence of actual malice.

C

In addition to claiming that the broadcast as a whole defamed him, Turner also claims that
several of the broadcast’s individual statements were false and that Dolcefino knew that they were
false or recklessly disregarded their truth or falsity. Like the court of appeals, we conclude that most
of the broadcast’s individual statements are literally true and that most of those not literally true are

substantially true. See 987 S.W.2d at 114-17. For example, the broadcast falsely referred to $ 6.5

million dollars, when in fact Foster had only applied for approximately 1.7 million dollars in

29



insurance, only $875,000 of which actually benefitted the estate. An average viewer, however,
would not view a 1.7 million dollar insurance swindle — or even an $875,000 insurance swindle --
with any less opprobrium than a 6.5 million dollar swindle.” See Mcllvain, 794 S.W.2d at 16; Fort
Worth Press Co. v. Davis, 96 S.W.2d 416, 419 (Tex. Civ. App.--Fort Worth 1936, writ ref’d).
Likewise, Judge Hutchison’s order did not “cite” conflicts of interest, as Dolcefino reported. We
have already discussed how the “conflicts of interest” statement could mislead a reasonable viewer,
but the fact that Judge Hutchison did not actually cite conflicts of interest does not make the
statement any more defamatory. Similarly, the fact that Turner was “duped” by only one client,
rather than two as the broadcast claimed, does not make the statement substantially false.

Turner particularly takes issue with the broadcast’s statements that Turner and Thomas
“pursued the estate money” and that Turner and Thomas were “deeply involved in the Foster case
and the attempt to get insurance companies to pay off 6.5 million dollars in the wake of the
disappearance.” We have already discussed how the broadcast’s omission of facts placing these
statements in context may have misled viewers. But, as we explained above, Dolcefino’s failure to
include these facts is not, by itself, clear and convincing evidence of actual malice.

As for these statements themselves, we agree with the court of appeals that they are
substantially true. As the lawyer for the estate, Turner was “involved” in the Foster case. Whether
he was “deeply” involved is not objectively verifiable. Nor was it inaccurate to say that Turner
“pursued” the insurance money. Turner sent letters to insurers notifying them of Foster’s death and

requesting that claim forms be sent to him. Even after Turner was removed from the case, a lawyer

7 We note, however, that as the estate was over $300,000 in debt, the net benefit to the estate would have been
only about $575,000. Contrary to the broadcast’s introductory statement, this would likely not qualify as “one of the
biggest attempted insurance swindles in recent Houston history.”

30



in Turner’s office sent a letter to an insurance company on Turner’s behalf seeking payment on a
policy benefitting Thomas. Nor does broadcast’s reference to the “estate money,” instead of the
insurance money, make this statement substantially false. Asthe court ofappeals correctly observed,
it would make little difference to the average viewer whether the assets were probate or non-probate.
987 S.W.2d at 114-15.

Unlike the court of court of appeals, however, we believe that the jury could have reasonably
found the broadcast’s assertion that Turner “blocked” Batura’s questioning to be false.® But we do
not believe that the record presents clear and convincing evidence that Dolcefino made this statement
with actual malice. At trial, Dolcefino testified that both Colwell and Special Agent Bly told him
that Turner had “blocked” Batura’s questioning. Bly, however, did not testify at trial,” and Colwell’s
testimony was effectively impeached on cross-examination. Turner argues that if we disregard both
Dolcefino’s and Colwell’s testimony, as the jury must have done, the evidence is clear and
convincing that Dolcefino fabricated the “blocking” allegation.

But in Bose, the United States Supreme Court held that a witness’s lack of credibility could
not, by itself, establish clear and convincing evidence of actual malice. See Bose, 466 U.S. at 512.
Although it is clear that discredited testimony “does not rebut any inference of actual malice that the
record otherwise supports, . . . it is equally clear that it does not constitute clear and convincing

evidence of actual malice.” Id. Consistent with Bose, we have stated that “[i]t is not enough for the

8 The only evidence in the record that remotely suggests this is a December 31, 1986 letter from Secret Service
agent E. Neal Findley to Turner seeking to take Thomas’s polygraph. The letter states merely that the Secret Service
also wanted to give Batura a polygraph test. It did not indicate that the Service was having difficulty finding Batura or
that they needed Turner’s help in finding her.

° The court of appeals mistakenly stated that Bly testified at trial. 987 S.W.2d at 116. Dolcefino admitted at
trial that Bly had stated in his deposition that he did not remember whether he talked to Dolcefino before the broadcast.

31



jury to disbelieve defendant’s testimony. Rather the plaintiff must offer clear and convincing
affirmative proofto supportarecovery.” Casso, 776 S.W.2d at 558. Turner argues that the Supreme
Court in Harte-Hanks limited Bose. We disagree. Nowhere does Harte-Hanks state that a witness’s
lack of credibility can, by itself, establish clear and convincing evidence of actual malice. Rather,
the Court in Harte-Hanks concluded there was clear and convincing evidence of actual malice only
after considering the jury’s rejection of defense witnesses’ testimony in combination with undisputed
affirmative evidence of actual malice. See Harte-Hanks, 491 U.S. at 690-91 (emphasis added); see
also id. at 681 (actual malice not established merely by falsity); Eastwood, 123 F.3d at 1255 n.12;
Newton, 930 F.2d at 671. Because Turner has not presented clear and convincing affirmative proof
that Dolcefino fabricated the blocking allegation, Colwell’s and Dolcefino’s lack of credibility does
not establish actual malice.

Turner also claims that Dolcefino lied in stating that three investigators told him that Turner
had not cooperated with investigations into Foster’s death. Once again, we do not find clear and
convincing evidence that Dolcefino made this allegation with actual malice. Dolcefino testified that
Elliott, Colwell, and Bly had confirmed Turner’s non-cooperation. Colwell’s testimony was
consistent with Dolcefino’s story. Elliott testified, however, that he did not specifically tell
Dolcefino that Turner had been uncooperative, but that Dolcefino “may have concluded that.” We
cannot conclude, however, the mere fact that one of three purported sources for an allegation denies
specifically making it establishes clear and convincing evidence of actual malice. Further, as we
explained above, Dolcefino’s and Colwell’s lack of credibility does not, by itself, prove actual malice

with convincing clarity.

skeksk

32



We by no means condone Dolcefino’s and KTRK’s inaccurate reporting in this case. As we
have discussed, the failure to place Turner’s actions in their proper context may have misled viewers.
But because “[v]igorous reportage of political campaigns is necessary for the optimal functioning
of our democratic institutions and central to our history of individual liberty,” see Harte-Hanks, 491
U.S. at 687, the Supreme Court regards innocent but inaccurate reporting as a necessary evil.
Moreover, out of an abundance of caution that libel law not trample public debate, the Supreme
Court requires public figures to present clear and convincing evidence that an inaccurate report was
other than innocent. See Bose, 466 U.S. at 510-11. As Turner has not produced clear and
convincing evidence that Dolcefino and KTRK knew the broadcast would mislead viewers, we must

affirm the judgment of the court of appeals.

Thomas R. Phillips
Chief Justice

Opinion delivered: =~ December 21, 2000

33



APPENDIX
CHANNEL 13 NEWS BROADCAST
5:30 P.M. NEWS--December 1, 1991
BOB BOUDREUX:
Good evening everyone, and thank you for joining us.
We begin tonight with word of what may be one of the biggest attempted insurance swindles
in recent Houston history, the apparent conspiracy to fake the death of a 30-year old Houston man

with criminal troubles and millions of dollars in life insurance.

Tonight, Wayne Dolcefino with his 13 exclusive undercover investigation into a mystery with
potential explosive political twist.

Wayne.
WAYNE DOLCEFINO:

That's right, Bob, because among the questions: What role did Houston mayoral candidate,
Sylvester Turner, play in this tale of multi-million dollar fraud?

We have been investigating Turner's role in this attempted insurance swindle since we first
heard about it on the day before the Thanksgiving holiday.

Our focus, what did Sylvester Turner know and when did he know it?
In loving memory, the obituary read.

It was June of 1986, and 30-year old Sylvester Clyde Foster, a male model and beauty salon owner,
had died in a freak accident.

Two companions claimed Foster had fallen off a sail boat and into the waters of the Gulf of Mexico
six miles south of Galveston.

The Coast Guard searched but the body was never found.

This week, 13 Undercover learned Sylvester Foster was very much alive and in prison in Salamanca,
Spain, under an alias, Christopher Lauren Fostier.

Fostier had been arrested after allegedly delivering two kilos of cocaine to a Spanish undercover

34



agent.
Dwight Thomas was said to be Foster's closest friend here in Houston.
We asked him on Thanksgiving morning about Foster's miraculous return from the grave.
DWIGHT THOMAS:
Prison, Spain?
SPEAKER:
Uh-huh.
DWIGHT THOMAS:
Prison, Spain?
Prison, Spain?
SPEAKER:
Sylvester Clyde Foster.
DWIGHT THOMAS:
I know who you're speaking of.
SPEAKER:
Yeah.
DWIGHT THOMAS:
I know nothing about prison in Spain.
SPEAKER:
You don't know that he's alive and he's in prison?

DWIGHT THOMAS:

35



WAYNE DOLCEFINO:
We found Thomas at his home in Inwood Forest, a home he shares with mayoral candidate Sylvester
Turner.
It's the home Turner has been leasing inside the city limits since he announced plans to run for

mayor.

The candidate claims the news about Foster was news to him, too.

SYLVESTER TURNER:
That guy died more than five or six years ago.
SPEAKER:
He's not dead.
SYLVESTER TURNER:
As far as we all know.
I mean, he went overboard.
SPEAKER:
He's in Spain.
SYLVESTER TURNER:
Not as far as [ know.
WAYNE DOLCEFINO:
Both Dwight Thomas and Sylvester Turner were deeply involved in the Sylvester Foster case and
the attempt to get life insurance companies to pay off 6.5 million dollars in the wake of the
disappearance.

But did they know it was all a hoax, a scheme to swindle millions?

DWIGHT THOMAS:

36



No.

I wouldn't set myself up for something crazy like that.
SPEAKER:

And Sylvester Turner didn't know?
DWIGHT THOMAS:

No.

No.

We never would have--in fact, as a matter of fact, we wouldn't have dealt with him at all if we had
known that he was doing something out of the ordinary beyond the premise of the law.

WAYNE DOLCEFINO:
But Thomas and Turner did deal with Sylvester Foster, even after learning he was the target of
criminal investigations in early 1986, and they pursued the estate money even after significant
evidence of a possible scam in Foster's death had already surfaced.
Dwight Thomas introduced Foster to his friend, attorney Sylvester Turner, in early 1986.

And in June of that year, Turner drew up a will for Foster; the timing interesting.

On June 13 th, Sylvester Foster was indicted by a Houston federal grand jury for massive credit card
fraud.

On June 19th, Foster rushed to sign the will in Turner's office, leaving the next day for a sail boat
trip in the Gulf, despite what friends called his fear of the water.

June 22nd, nine days after the indictment, three days after drawing up the will, Foster supposedly
falls off the boat in another boat's wake and drowns.

Curious?
Get this: In the weeks before the bizarre accident, Foster had applied for an emergency passport,
bought several luxury cars with life insurance policies attached, and amassed millions in life

insurance coverage.

Despite the signs of something fishy, Sylvester Turner began the legal effort to get the millions in

37



insurance money released and get mutual friend, Dwight Thomas, appointed as administrator over
the estate.

Thomas at first denied he sought control of Foster's estate until we told him about court documents
we had viewed.

DWIGHT THOMAS:
The deal of it was, after he passed away, I found out that I was administrator of the estate.
So--
WAYNE DOLCEFINO:
In fact, Thomas petitioned the court to become administrator.
We then asked him why the evidence didn't make him suspicious.
DWIGHT THOMAS:
We looked into that.
I didn't really know--actually, I really didn't want to get too deeply involved in it because I didn't
know what was going on.
SYLVESTER TURNER:

There have been times we made out a will for individuals and they die for various reasons shortly
thereafter.

And you look at it and you say, well--you know, try and put together the circumstances by which it
come about.

I mean, it does happen.
WAYNE DOLCEFINO:

Turner also tried to block questioning of a female friend of Foster's in this case, Christina Batura,
a woman promised a share of the money in the will.

Batura died two years ago in an Hawaiian commuter plane crash, and Secret Service investigators
now confirm they found letters and pictures that proved Batura knew Foster was alive, as she tried

38



to collect on his death, and Turner helped her.

And investigators say they have statements that Turner's close friend, Dwight Thomas, threatened
at least one witness who had told authorities Foster was alive.

Thomas denies he was part of any scam.

DWIGHT THOMAS:
No.
No.
No.
No.
No.
Undoubtedly no.
WAYNE DOLCEFINO:

Sylvester Turner pursued the estate case for a year, until a judge removed him from the case over
Turner's protest, citing conflicts of interest.

In November of 1987, Turner tried to collect more than $28,000 in legal fees from the still unsettled
estate for his work.

The bill was rejected.

Thomas never gained control of the estate.

And only one of nine insurance companies ever paid off any money in Foster's death.
And that money went to his father.

The mayoral candidate questions the timing of the revelations and claims he, too, was a victim, not
part of any conspiracy to conceal Foster's European get-away.

SYLVESTER TURNER:

Sylvester Turner is the one that's been left with the bill.

39



WAYNE DOLCEFINO:

But if that's true, then Sylvester Turner was duped by overwhelming evidence and at least two legal
clients with close ties to one of his closest friends.

SYLVESTER TURNER:
You told me the man is a liar.
The man ought to come back here and be dealt with, if that's the case.
If, in fact, he is, then he ought to be dealt with in the severest of terms.
WAYNE DOLCEFINO:
Do you feel used by him?
SYLVESTER TURNER:
Yeah.
WAYNE DOLCEFINO:

Sylvester Turner claims he fully cooperated with all of the investigations into Foster's disappearance,
but at least three investigators very close to this case tell us that's simply not true.

And Bob, we'll continue to pursue the full story both here at home and in Spain.
BOB BOUDREAUX:

Is Foster coming back?
WAYNE DOLCEFINO:

The United States government is trying to extradite him back to Spain, and we have been trying
through the U.S. embassy in Madrid to get contact with him.

BOB BOUDREAUX:
Thank you very much, Wayne. Keep following that one.

CHANNEL 13--December 1 1991

40



10:00 p.m.

BOB BOUDREAUX:
Good evening, everyone, and thank you for joining us. It may very well be one of the biggest

attempted insurance swindles in recent Houston history, the apparent conspiracy
to fake the death of a Houston man with criminal troubles and millions of dollars in life insurance.

The question raised tonight is what role did mayoral candidate Sylvester Turner play in this
insurance fraud? Tonight our Wayne Dolcefino has this exclusive 13 undercover investigation.
WAYNE DOLCEFINO:

In loving memory, the obituary read. It was June of 1986, and 30-year old Sylvester Clyde Foster,
amale model and beauty salon owner, had died in a freak accident. Two companions claimed Foster
had fallen off a sail boat and into the waters of the Gulf of Mexico six miles south of Galveston. The
Coast Guard searched but the body was never found.

This week, 13 Undercover learned Sylvester Foster was very much alive and in prison in Salamanca,
Spain, under an alias, Christopher Lauren Fostier. Fostier had been arrested after allegedly

delivering two kilos of cocaine to a Spanish undercover agent.

Dwight Thomas was said to be Foster's closest friend here in Houston. We asked him on
Thanksgiving morning about Foster's miraculous return from the grave.

DWIGHT THOMAS:
Prison, Spain?

SPEAKER:
Uh-huh.

DWIGHT THOMAS:
Prison, Spain? Prison, Spain?

SPEAKER:

Sylvester Clyde Foster.

41



DWIGHT THOMAS:
I know who you're speaking of. I know nothing about prison and Spain.
SPEAKER:
You don't know that he's alive and he's in prison?
DWIGHT THOMAS:
No.
WAYNE DOLCEFINO:
We found Thomas at his home in Inwood Forest, a home he shares with mayoral candidate Sylvester
Turner. It's the home Turner has been leasing inside the city limits since he announced plans to run
for mayor. The candidate claims the news about Foster was news to him, too.
SYLVESTER TURNER:
That guy died more than five or six years ago.
SPEAKER:
He's not dead.
SYLVESTER TURNER:
As far as we all know. I mean, that's--he went overboard.
SPEAKER:
He's in Spain.
SYLVESTER TURNER:
Not as far as [ know.
WAYNE DOLCEFINO:
Both Dwight Thomas and Sylvester Turner were deeply involved in the Sylvester Foster case and

the attempt to get life insurance companies to pay off 6.5 million dollars in the wake of the
disappearance. But did they know it was all a hoax, a scheme to swindle millions?

42



DWIGHT THOMAS:

No. [ wouldn't set myself up for something crazy like that.
SPEAKER:

And Sylvester Turner didn't know?
DWIGHT THOMAS:

No. No. We never would have--in fact, as a matter of fact, we wouldn't have dealt with him at all if
we had known that he was doing something out of the ordinary, beyond the premise of the law.

WAYNE DOLCEFINO:

But Thomas and Turner did deal with Sylvester Foster, even after learning he was the target of
criminal investigations in early 1986, and they pursued the estate money even after significant
evidence of a possible scam in Foster's death had already surfaced.

Dwight Thomas introduced Foster to his friend, attorney Sylvester Turner, in early 1986. And in
June of that year, Turner drew up a will for Foster; the timing interesting.

On June 13th, Sylvester Foster was indicted by a Houston federal grand jury for massive credit card
fraud. On June 19th, Foster rushed to sign the will in Turner's office, leaving the next day for a sail
boat trip in the Gulf, despite what friends called his fear of the water.

June 22nd, nine days after the indictment, three days after drawing up the will, Foster supposedly
falls off the boat in another boat's wake and drowns. Curious? Get this: In the weeks before the
bizarre accident, Foster had applied for an emergency passport, bought several luxury cars with life
insurance policies attached, and amassed millions in life insurance coverage.

Despite the signs of something fishy, Sylvester Turner began the legal effort to get the millions in
insurance money released and get mutual friend, Dwight Thomas, appointed as administrator over
the estate. Thomas at first denied he sought control of Foster's estate until we told him about court
documents we had viewed.

DWIGHT THOMAS:

The deal of it was, after he passed away, I found out that I was administrator of the estate.

WAYNE DOLCEFINO:

43



In fact, Thomas petitioned the court to become administrator. We then asked him why the evidence
didn't make him suspicious.

DWIGHT THOMAS:

We looked into that. I didn't really know--actually, I really didn't want to get too deeply involved
in it because I didn't know what was going on.

SYLVESTER TURNER:

There have been times we made out a will for individuals and they die for various reasons shortly
thereafter. And you look at it and you say, well--you know, try and put together the circumstances
by which it come about. I mean, it does happen.

WAYNE DOLCEFINO:

Turner also tried to block questioning of a female friend of Foster's in this case, Christina Batura,
a woman promised a share of the money in the will. Batura died two years ago in an Hawaiian
commuter plane crash, and Secret Service investigators now confirm they found letters and pictures
that proved Batura knew Foster was alive, as she tried to collect on his death, and Turner helped her.

And investigators say they have statements that Turner's close friend, Dwight Thomas, threatened
at least one witness who had told authorities Foster was alive. Thomas denies he was part of any
scam.

DWIGHT THOMAS:
No. No. No. No. No. Undoubtedly no.

WAYNE DOLCEFINO:
Sylvester Turner pursued the estate case for a year, until a judge removed him from the case over
Turner's protest, citing conflicts of interest. In November of 1987, Turner tried to collect more than
$28,000 in legal fees from the still unsettled estate for his work. The bill was rejected.
Thomas never gained control of the estate. And only one of nine insurance companies ever paid off
any money in Foster's death. And that money went to his father. The mayoral candidate questions
the timing of the revelations and claims he, too, was a victim, not part of any conspiracy to conceal

Foster's European get-away.

SYLVESTER TURNER:

44



Sylvester Turner is the one that's been left with the bill.
WAYNE DOLCEFINO:

But if that's true, then Sylvester Turner was duped by overwhelming evidence and at least two legal
clients with close ties to one of his closest friends.

SYLVESTER TURNER:

You told me the man is a liar. The man ought to come back here and be dealt with, if that's the case.
If, in fact, he is, then he ought to be dealt with in the severest of terms.

SPEAKER:
Do you feel used by him?
SYLVESTER TURNER:
Yeah.
WAYNE DOLCEFINO:
Sylvester Turner claims he fully cooperated with all of the investigations into Foster's disappearance,
but at least three investigators very close to this case tell us
that's simply not true. Wayne Dolcefino, 13 Eyewitness News.

BOB BOUDREAUX:

Now, tonight, Sylvester Turner called a news conference to attack that story as factually false, untrue,
and misleading.

SYLVESTER TURNER:

When I have looked at the facts of this case and when you look at them, I think you will conclude
that this is an all-time low in Houston politics. And I resent the fact that five days before the
campaign, that these type of assertions are being made by anyone with reference to my character and
my integrity.

BOB BOUDREAUX:

Turner claims the Foster story was hand-delivered to Channel 13 by opponent Bob Lanier's
campaign, and within the last hour, the Lanier campaign reacted.

45



CRAIG VAROGA:

I think it's ridiculous that every time there's a story in the newspaper or on TV that raises serious
questions about Sylvester Turner's public record, that he blames the Bob Lanier campaign.

BOB BOUDREAUX:

Reporter Wayne Dolcefino and Channel 13 stand by the story.

46



